Recht & Agogiek

Mijn naam is Christian Frencken. Mijn casus gaat erover dat moeder het moeilijk vindt om niet steeds toe te geven aan haar dochtertje als ze begint te huilen of schreeuwen om een snoepje of cadeautje. Met als opvoedthema grenzen stellen.

 

Het dochtertje is 3 jaar oud en wordt binnenkort 4. Ze maakt nu dan ook de overgang van peuterperiode naar basisschoolperiode. Alles staat dan ook in het teken van het leren omgaan met leeftijdsgenootjes, het zelfstandiger worden en al zelf kleine beslissingen en keuzes mogen maken. Het is dan ook belangrijk dat de ouder in deze fase interesse toont. Bij iedere ontwikkelingsfase gebruik je natuurlijk een ander middel bij het disciplineren van je kind. Je gaat anders om met een kleuter dan met een puber. Het meisje kan dan ook al verbale disciplines begrijpen en technieken zoals een vinger opsteken of stemverheffing zullen hun effect dan ook steeds meer gaan verliezen. Zou een pedagogische tik dan een goed disciplineringsmiddel zijn? Het is dit jaar al weer bijna 12 jaar geleden dat een ‘verbod’ op geweld in de zorg voor een kind is opgenomen in het Burgerlijk wetboek. En tot op de dag van vandaag zijn de meningen daarover verdeeld. Hoe erg is het als een kind een pedagogische tik krijgt? In artikel 247, Burgerlijk wetboek boek 1 staat dan ook: “in de verzorging en opvoeding van het kind passen de ouders geen geestelijk of lichamelijk geweld of enige andere vernederende behandeling toe”. Ouders verwachten dat het kind leert door die pedagogische tik dat het gedrag wat ze vertonen sociaal ongewenst is. Maar onderzoek van het NJI wijst uit dat veelvuldig fysiek straffen vergelijkbaar is met fysieke mishandeling en dus schadelijk voor het kind. In het onderzoek wordt dan ook verteld dat het fysiek straffen van een kind kan bijdragen aan gedragsproblemen, zoals vechten, pesten, antisociaal en agressief gedrag; maar ook aan psychische problemen, zoals depressie, angst en middelgebruik.

 

Dus kijkend naar mijn casus zou de pedagogische tik een manier kunnen zijn dat moeder haar dochter meer discipline kan aanleren? Nee, integendeel. Het leidt tot een minder veilige ouder-kindrelatie. De corrigerende tik draagt niet bij aan de ontwikkeling van het kind en heeft opvoedkundig geen meerwaarde. Plus kan het later ervoor zorgen dat een kind geweld ziet als een acceptabele manier om doelen te bereiken wat dan ook niet alleen gevolgen kan hebben voor het kind maar voor de gehele maatschappij. 


Maak jouw eigen website met JouwWeb